FindianaJones

Suomen tulisi luopua Venäjän pakotteista

  • Äänestys Krimillä 16.3.2014
    Äänestys Krimillä 16.3.2014

Vuonna 2013 USA:lla oli suunnitelmissa avata laivastotukikohta Krimin Sevastopoliin ja saada alkuvaiheessa käyttöönsä ainakin yksi koulu ja sairaala. Ilmeisesti tarkoitus oli ajaa Venäjä pois sen omasta tukikohdasta, johon sillä oli voimassa oleva vuokrasopimus vuoteen 2042 asti. Väitettä tukee oheinen US Navyn 5.9.2013 päivätty synopsis koulun kunnostustöistä Sevastopolissa.

https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=2bb691b61c59be3a68180bd8c614a0cb&tab=core&_cview=1

Marraskuussa 2013 Ukrainan silloinen presidentti Viktor Janukovytš jätti allekirjoittamatta valmiiksi laaditun kauppasopimuksen Euroopan unionin kanssa, mikä aiheutti mellakoita Kiovassa ja johti vallanvaihtoon, jonka kätilönä toimi USA. Myös Obama myönsi asian 1.2.2015 CNN:n haastattelussa.

"...because he (President Putin) was caught, uh...off balance by, uh... the protests in the Maidan and, uh... Yanukovych then fleeing after we'd brokered a deal, uh... to transition power in Ukraine"

Kyseinen kohta: https://www.youtube.com/watch?v=1QAXmf5_EOs

Koko haastattelu: https://www.youtube.com/watch?v=xAcx5fH4s1Q

Vallankaappauksen pääarkkitehteina toimineet Yhdysvaltain apulaisulkoministeri Victoria Nuland ja Yhdysvaltain Ukrainan-suurlähettiläs Geoff Pyatt valitsivat uuden, USA:lle lojaalin hallinnon. Nulandin pahaksi onneksi heidän keskinäinen puhelinkeskustelu vuodettiin nettiin. Siinä Nuland toteaa, ettei EU:sta kannata välittää ratkaisua etsiessä: “Fuck the EU”, hän tokaisee nauhoitteella.

16.3.2014 Krimin niemimaalla järjestettiin kansanäänestys Krimin liittämisestä Venäjään. Suuri enemmistö oli liittämisen puolesta, mikä ei ole ihme, sillä krimiläiset olisivat halunneet liittyä Venäjään jo 1991, Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen.

USA:lle se oli takaisku, sillä sitä ennen kymmenet delegaatiot Pentagonista ja Natosta olivat tehneet vierailuja muun muassa Balaklavassa sijaitsevassa sukellusvenetukikohdassa, joka toimii nykyisin kylmän sodan museona. Samana päivänä Obama soitti Putinille ja ilmoitti, etteivät USA ja kansainvälinen yhteisö milloinkaan hyväksy Krimillä pidetyn kansanäänestyksen tulosta. Obama tähdensi, ettei vaaleja voi pitää laillisina, koska ne käytiin Venäjän miehityksen ja painostuksen alla. Seuraavana päivänä USA aloitti sanktiot, joihin EU liittyi myöhemmin mukaan.

USA:n entinen kongressiedustaja ja presidenttiehdokas Ron Paul on asiasta toista mieltä: “Todistusaineiston perusteella on aika selvää, että maamme rahoittamat kansalaisjärjestöt ovat käyttäneet miljardeja kaataakseen Ukrainan edellisen hallituksen. Kätemme eivät ole puhtaat” Hänen mukaansa Krimin niemimaan asukkailla oli oikeus liittyä Venäjään, mikäli he niin tahtoivat. Myös Saksan entinen liittokansleri Gerhard Schroeder paheksui tiedotustilaisuudessaan EU:n toimia ja sanoi sen olevan syypää ongelmiin Krimillä.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/ron%20paul%20ukraina-17431

Viime kuussa, Krimin vuosipäivän aikoihin Forbes julkaisi artikkelin, jossa se viittaa kahteen länsimaiseen tutkimukseen, joiden mukaan Krimin asukkaat – ukrainalaiset, venäläiset ja tataarit ovat yksimielisiä siitä, että Venäjän kanssa on parempi elää, kuin Ukrainan. Kansanäänestyksen tulosta piti myönteisenä 93 prosenttia niemimaan asukaista. Artikkelin laatijan mukaan kansanäänestys oli laillinen.

http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2015/03/20/one-year-after-russia-annexed-crimea-locals-prefer-moscow-to-kiev/

Anekdoottina mainittakoon, että Krimin vuosipäivän juhlan jälkeen suomalaiset iltapäivälehdet huusivat lööpeissä Venäjän havittelevan seuraavaksi Puolaa ja Suomea. Hesari sentään otti asiasta tarkemmin selvää ja paljastui, että Moskovan juhlahumussa kymmenen hengen ryhmä humalaisia miehiä oli hoilannut Suomen ja Puolan liittämisestä Venäjään. Väkilukuun suhteutettuna se olisi sama kuin Keravan snagarilla yksi humalainen olisi laulanut ryssälauluja ja Venäjän lehdistö olisi repinyt siitä suuret lööpit.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1426834111308

Vastaaviin uutisankkoihin on Suomen median harjoittama “natottaminen” muutenkin pitkälti perustunut. Esimerkiksi viime syksyn suureen sukellusvenejahtiin saatiin viime viikolla virallinen selitys, kun Ruotsin puolustusvoimat vahvisti, että valokuvassa onkin sukellusveneen sijasta tavallinen työvene.

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimat_ruotsin_epailty_sukellusvene_olikin_tavallinen_tyovene/7924018

Pientä parannusta oli sentään havaittavissa eilen Ylen uutisoinnissa, kun se kertoi Ukrainan taisteluista: “Etyjin tarkkailijoiden mukaan Donetskissa uusimmat taistelut alkoivat, kun Kiovaa tukeva äärioikeistolainen vapaaehtoispataljoona "Oikea sektori" teki rynnäkön separatisteja vastaan.” Nyt ei syytetty enää separatisteja – saati venäläisiä, vaan USA:n rahoittamaa ja aseistamaa Oikeaa sektoria, joka ei noudata Minskin tulitaukosopimusta.

http://yle.fi/uutiset/ukrainan_taistelut_leimahtivat_taas__200_tykinlaukausta_tunnissa/7927602

Onkin korkea aika kysyä, pitäisikö Venäjän vastaisista sanktioista luopua. Tai ellei niistä luovuta, niin olisi ainakin syytä tarkistaa määritelmää, minkä vuoksi niitä jatkettaisiin. Vai pitäisikö ne Venäjän sijasta kohdistaa USA:n asettamaa Kiovan hallintoa vastaan, koska se ei noudata tulitaukosopimusta?

“Fuck the EU” on USA:n mentaliteetti ja se on valmis jatkamaan pakotteita maailman tappiin asti. Kuinka kauan EU haluaa roikkua siinä mukana? Nyt ainakin Belgia, Kreikka ja Ranska ovat jo esittäneet sanktioista luopumista. Entä Suomi, jolle pakotteista aiheutuu kaikista suurin haitta?Vielä vuonna 2012 vienti Venäjälle ylsi 5,7 miljardiin euroon, kun se viime vuonna oli enää vähän päälle neljä miljardia. Eli sanktioissa mukana oleminen tulee maksamaan vaalikaudessa noin viisi miljardia. Se on saman verran, mitä monet puolueet ovat luvanneet sopeutuksia. Onko siis USA:n mielihalujen tukeminen sen väärti, että leikkaamme taas lisää lapsilisistä ja vanhusten hoidosta?

Innokkaimmille natottajille kerrotakoon, mitä Aleksanteri-instituutin tutkijatohtori Hanna Smith sanoi eilen Ylen aamu-tv:ssä: “Venäjän reaktio olisi vahva, jos Suomi liittyisi Natoon. Vaihtoehtoja olisi kaksi: Venäjä katkaisisi suhteet Suomeen tai vaikuttaisi painostuskeinoilla esimerkiksi kaupankäyntiin”.

http://yle.fi/uutiset/aleksanteri-instituutin_tutkija_venajalla_kaksi_vaihtoehtoa_jos_suomi_liittyy_natoon/7926757

No, tuo nyt on vaan yhden tutkijan sanomaa, mutta en ihmettelisi, jos niin kävisi. Täytyy muistaa, että sanktioista huolimatta Suomi vie Venäjälle edelleen yli neljän miljardin edestä vuodessa. Mikäli kaupankäynti lakkaisi tyystin, niin se tarkoittaisi vaalikaudessa reilun 16 miljardin menestystä jo nykyisen lisäksi.

Seuraavan kerran, kun uusista pakotteista päätetään, olisi toivottavaa, että Suomessa olisi sellainen eduskunta ja hallitus, jolla on kyky nähdä kokonaisuus. Ei ole mitään mieltä tukea USA:n harjoittamaa politiikkaa, joka humanitaarisen avun ja rauhan rakentamisen sijasta lietsoo Ukrainaan sisällissotaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Suomea vientipakotteet eivät juurikaan koske. EU pakotteiden piirissä on:

Pääomamarkkina rajoitukset. Suomi ei saa lainat venäläiselle yritykselle lainaa. Ei ole lainannut sanottavasti ennenkään.

Kaksikäyttötuotteet. Tämä koskee aseteknologiaa. Ei ole viety Venäjälle aseita ennenkään.

Öljynetsintään liittyvät tuotteet. Suomi ei ole myynyt öljynetsintään liittyviä tuotteita Venäjälle.

Puolustustarvikkeiden vienti. Suomi ei saa viedä eikä tuoda sotilastarvikkeita Venäjältä. Ei tarvetta, koska ostamme NATO yhteensopivia tuotteita.

Rajoitteisiin kuuluvat myös Venäjän oligarkkien rahat ja talletukset. Niitä Suomessa ei ole. Ne ovat paratiisisaarilla.

Muut pakotteet ovatkin sitten Putinin omaa tuotantoa. Nyt kaikki elintarvikkeet, vihannekset ja hedelmät kulkevat Valko-Venäjän kautta. Näin Putin kiertää omia vastapakotteitaan.

Aika myöhässä olet näiden tarinoitesi kanssa. Missä olet ollut. Nää ovat yli vuoden vanhoja juttuja.

Janne Pohjala

Eivätkö?

http://www.talouselama.fi/uutiset/venajapakotteet+...

Venäjä-pakotteet purevat Suomea lujaa - Romahti USA:n investointikohteena, vetivät isot investoinnit pois Suomesta

Suomi putosi jopa Kreikan ja Italian taakse suorien yhdysvaltalaisinvestointien kohteena viime vuonna. Heikentynyt tilanne tulee ilmi uusimmasta Transatlantic Economy –raportista, joka julkaistaan Brysselissä keskiviikkona. Euroopan maista Suomea huonommin menestyi enää Kypros.

Uusimpien lukujen mukaan amerikkalaisyritykset vetivät Suomesta pois investointeja 142 miljoonaan dollarin eli 135 miljoonan eutron edestä vuonna 2014.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Ilkka Varsio kirjoittaa "Aika myöhässä olet näiden tarinoitesi kanssa. Missä olet ollut. Nää ovat yli vuoden vanhoja juttuja."

No, tämä kirjoitus on vuosikatsaus tapahtumiin, ja siinä on myös pari uutista eiliseltä. Siinä Ilkka olet oikeassa, että pakotteista luopumista olisi voinut ehdottaa jo vuosi sitten:)

Ja sehän on nyt päivänselvää, että ilman pakotteita ei olisi vastapakotteita. Sieltä voi tullin sivuilta vertailla vienti- ja tuontilukemia. Ennen ja jälkeen sanktioita erotus on reilu miljardi. Voihan kaupankäynti toki heilahdella muutenkin, mutta ilman pakotteita vienti voisi olla aivan hyvin tänä vuonna paljon suurempikin kuin vuonna 2012, joka tässä on nyt vertailuvuotena.

Lisäksi asioilla on tapana saada kerrannaisvaikutuksia, eli sanktioiden hintaa ei voi katsoa ainoastaan vertailemalla kaupankäynnin tunnuslukuja.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

"Due to the current climate in Ukraine, the subject solicitation is hereby cancelled."

Saahan sitä kaikenlaista "suunnitella" mahdollisia tulevaisuuksia varten, ja olihan USA:n hallinnossa toki runsaasti tätä "fuck the EU" -porukkaa.

Nato ei kuitenkaan olisi rakentanut laivastotukikohtaa mihinkään ilman maan parlamentin omaa suostumusta. Klytshkon puolue esitti Ukrainan parlamentissa Sevastopolin vuokrasopimuksen jatkamatta jättämistä. Ehdotus hävisi selvästi. Eikä Klytshkon puolue tullut uuteen hallitukseenkaan. Venäjällä ei olisi ollut mitää hätää, ellei se olisi aiheuttanut sitä itse.

Janne Pohjala

Oleellinen asia tuossa on se että USA ei noita hankkeita tee kuin 1) NATO -maihin 2) niihin maihin joissa sillä on tukikohtia

Ukraina ei ollut kumpikaan. 2013 Ukrainan Rada eikä Kabinetti ollut antamassa mitään lupaa tukikohdalle. Sevastopolin vuokrasopimus venäjän kanssa oli voimassa.

Näin ollen: Mistä USA:n laivasto tiesi syyskuussa 2013, että se tulisi kohta saamaan tukikohdan Krimiltä?

Ellei se ollut itse toteuttamassa vallanvaihtoa? Ai mutta olihan se, senhän juuri Obama tuossa myöntää.

Sattumalta myös syyskuussa 2013 NATO -maa Puolan ulkoministeri Sikorsky järjesti 86 ukrainalaiselle äärioikeston jäsenelle kuukauden mellakointikurssin Legionowossa.

Alkanee valjeta kuka se olikaan joka vallankaappauksen järjesti ja kenen ohjauksessa ja hyväksynnällä tämä hallinto on sitten tehnyt valtioterroria, kansanmurhaa (Harkova, Odessa) ajanut yhden autonomisen alueen tätä pakoon venäjälle turvaan ja mitään neuvottelematta aloittanut sisällissodan kahden muun oblastin kanssa.

USA:n tuella, joka organisoi vallanvaihdon Ukrainassa.

Näiden luodun tilanteen kautta Ukraina olisi tietenkin irtisanonut sopimuksen ja USA saanut sotilastukikohdan.

Siksi syyskuussa 2013 USA:n laivasto tilasi käyttämättömälle koululle Sevastopolissa peruskorjausta.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

"Mistä USA:n laivasto tiesi syyskuussa 2013, että se tulisi kohta saamaan tukikohdan Krimiltä?"

Höpöt. Sitähän ei tiedetty, ja juuri siksi tämä koulun peruskorjauskisa p e r u u t e t a a n tuossa asiakirjassa. Ukrainan parlamentti päätti, että Sevastopolin vuokrasopimusta jatketaan vuoteen 2042. Sopimuksen sanoi irti Venäjä eikä Ukraina.

Venäläiseen ajattelutapaan ei vain tunnu mahtuvan, että jonkin maan politiikasta päättäisi sen oma parlamentti.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #6

Olennaista tuossa synopsiksessa on kaksi eri päivämäärää. Suunnitelma on tehty “Added: Sep 05, 2013 2:58 am” ja se on peruutettu “Added: Apr 15, 2014 5:18 am”, eli sen jälkeen, kun Krimin äänestys oli suoritettu.

Muuten olen tapahtumien kulusta hyvin pitkälle samaa mieltä Janne Pohjolan kanssa. Tämä onkin kirjoituksen ainut spekulatiivinen kohta, sillä koko muulle tekstille löytyy vastineet (länsi)median julkaisuista. Ja siinä valossa, kun katsoo isompaa kuvaa, niin aika uskottavalta tämäkin kohta alkaa vaikuttaa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #9

Varmaan jotkut amerikkalaistahot kuvittelivat vielä syyskuussa 2013, että Klytshkon puolue siirtyy valtaan Ukrainassa, eikä suostu jatkamaan Sevastopolin vuokrasopimusta venäläisten kanssa. Toistan, painokkaasti, että tämä asia oli ratkaistu selvästi ennen Krimin miehitystä. Vuokrasopimusta jatkettiin ja Klytshko jäi oppositioon.

Muistamme Putinin omituisen puheen 18. maaliskuuta 2014, jossa hän ilmiselvästi sanoi, että Krimin miehityksellä ehkäistiin Sevastopolin menettäminen Natolle. Väitteellä ei ole pienintäkään perustetta.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #12

Nyt et tainnut hiffata tuota Janne Pohjalan pointtia. Eli jenkeille oli jo syyskuussa 2013 aivan sama, kuka oli vallassa, koska suunnitelmissa mitä ilmeisimmin oli jo silloin vallankaappaus. Ja jos Ukrainassa olisi jenkkien asettama hallitus, niin eikö silloin olisi loogista, että vuokrasopimus Venäjän kanssa voidaan perua milloin tahansa? Vasta Krimin liittäminen Venäjään toi tenkkapoon. Silloin oli selvää, että haave US Navy-tukikohdasta haihtui kuin pieru Saharaan.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Onneksi urhoolliset Vihreät miehet saivat upotettua koko Naton laivaston Mustaan mereen. Toisen vielä suuremman uroteon he tekivät kun tuhosivat Naton valtavan panssariarmeijan, kymmeniä panssaridivisioonia, tuhansia moderneja panssarivaunuja Ukrainan aroille. Eläköön Suuri ja Mahtava Donetskin kansantasavalta ja IPU!

Käyttäjän MiikkaLehtoaho kuva
Miikka Lehtoaho

Hienoa Leo, nyt oli oivaa fantasiaa ja runoutta! Spasipa bolshoi!

Johanna Aikkila

Taisi tuo tilojen remontti hakemus peruuntua Usa:n puolesta vasta sen jälkeen kun Krim oli liittynyt Venäjään. Siinä lukee lisäyksenä, että johtuen nykyisestä tilanteesta Ukrainassa, tämä hakemus perutetaan 15.4. 2014. Krim oli jo tuolloin äänestänyt lähes 97% liittyvänsä Venäjään.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Vielä helpommaksi Ukrainan kuvion hahmottaminen tulee, jos sijoittaa tapahtumat siihen suureen suurvaltapoliittiseen kuvioon, jossa parhaillaan USA ja Kiina tekevät siirtoja shakkilaudalla.

Lainaan muutaman kappaleen vanhemmasta blogistani.

"Kiina on viime vuosien aikana pelannut shakkia monella eri sektorilla vahvistaakseen taloudellista asemaansa. Taktisia siirtoja ovat mm. oman kehityspankin ja valuuttarahaston perustaminen BRICS-maiden kanssa, joihin Kiinan lisäksi kuuluu Brasilia, Venäjä, Intia ja Etelä-Afrikka. Lisäksi Kiina on perustamassa Aasian infrastruktuuri-investointipankkia, AIIB:ta, johon monen muun Euroopan maan lisäksi myös Suomi ilmoitti eilen ottavansa osaa.

Eikä tässä kaikki, Kiina on jo pitkään puuhaillut uutta maailmanvaluuttaa. Se on takoitus tulla Kiinan juanista, jonka tueksi Kiina on haalinut maailman kultavaroja ja sulatot ovat käyneet kuumina, kun unssin harkkoja on sulatettu kilon paloiksi. Nyt suunnitelma on jo niin pitkällä, että viime viikkojen aikana Kiina on pystyttänyt pitkin Aasiaa suuria mainostauluja, joissa hehkutetaan uutta maailmanvaluuttaa.

USA on katsellut kehitystä enemmän kuin huolestuneena. Varsinkin uusi maailmanvaluutta ja BRICS-maiden suunnitelma syrjäyttää dollari keskinäisessä raaka-ainekaupassaan, on asia, jossa USA näkee punaista. Yhdysvallat tietää menettävänsä hegemonia-asemansa, mutta ennen kaikkea se pelkää dollarin romahtavan. Tähän mennessä se on pystynyt eliminoimaan kapinalliset, kuten Irakin ja Libyan, jotka ovat uhitelleet alkavansa käyttää dollarin sijasta jotain muuta valuuttaa, mutta nyt vastassa on järkälemäinen koalitio.

Myös Yhdysvallat on tehnyt shakkilaudalla siirtoja. Niihin kuuluu erilaiset vapaakauppasopimukset, joiden turvin USA yrittää pitkittää dollarin luhistumista. Vaikka Suomen media pääsääntöisesti tukee sopimuksia, niin aina joskus lipsahtaa.

Tammikuussa Iltalehden pikku-uutiseen oli eksynyt melko paljastava kappale TTIP:n todellisesta luonteesta. “Tulleja ja kiintiöitä EU:n ja USA:n välillä on jäljellä enää vähän, joten neuvottelujen todelliset väännöt koskevat sellaisia asioita kuten hormonien ja antibioottien käyttöä lihantuotannossa, kasvien geenimuuntelua, julkisia hankintoja ja ulkomaisten investoijien oikeuksia.”

Toissa viikolla Hesari meni jo pidemmälle: “Tellisin mukaan sekä TTIP:n että Tyynenmeren kumppanuussopimus (TPP) ovat Yhdysvalloille geopoliittinen keino hidastaa Kiinan nousua maailmanvallaksi. Sopimukset syventävät Yhdysvaltain ja sen liittolaisten yhteistyötä – ja kampittavat näin epäsuorasti Kiinaa, jota ei ole kutsuttu mukaan kumpaankaan sopimukseen.”

Lisäksi HS kirjoittaa yhden rivin näin: “Suomen kannalta TTIP:n lempinimi kauppa- tai kevyt-Nato on erityisen kiinnostava.”

Tässä koko blogi: http://findianajones.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1914...

Käyttäjän MiikkaLehtoaho kuva
Miikka Lehtoaho

Taitaa jenkit kiristää Saksaa, EUta jne koskapati kovin myöhäiselle jää hyppy uppoavasta veneestä.. Suomi vois nyt ensi alkuun opetella sanomaan edes joskus painokas ja jämäkkä "ei" sinne EUn, Saksan tai jenkkien suuntaan. Ydinasetta puolustusdoktriinissaan pitävälle ydinasemahdille me osaamme jo vittuilla joten sitä ei enää tarvitte opetella tai harjoitella.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Kun petrodollari romahtaa on USAN asema suurvaltana lopullisesti historiaa.:/

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Tässä kumotaan kymmenen suosittua TTIP-myyttiä:

http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2015/march/t...

Lyhennetty suomennos:

1. Väite: TTIP heikentäisi ihmisiä ja planeettaa suojaavia tiukkoja EU-normeja.

Fakta: Höpöt. Niistä ei suostuta neuvottelemaan.

2. Väite: TTIP heikentäisi ruoan terveysvaatimuksia.

Fakta: Höpöt. Hormonilihaa myöten EU-maat tekevät omat ratkaisunsa TTIP:stä riippumatta.

3. Väite: Tariffit ovat jo alhaiset ja sopimus on vain veruke EU-sääntöjen poistamiseksi.

Fakta: Höpöt. EU:n olisi helpompi viedä ruokaa ja tekstiilejä, kun korkeat tullit poistettaisiin.

4. Väite: TTIP sallisi isojen jenkkifirmojen haastaa EU-maita oikeuteen mielivaltaisesti.

Fakta: Höpöt. Nykyistä sovittelua tiukennettaisiin eivätkä välimiesoikeudetkaan voisi muuttaa EU-maiden lainsäädäntöä.

5. Väite: TTIP pakottaisi julkisten palvelujen yksityistämiseen.

Fakta: Höpöt. Kaikki hallitukset saisivat määritellä julkiset palvelut miten laajasti tahansa, määrätä ne julkisen sektorin yksinoikeudeksi ja jopa palauttaa yksityistettyjä julkisiksi.

6. Väite: TTIP lopettaisi eurooppalaisen elokuvan ja muun kulttuurin.

Fakta: Höpöt. Sopimus ei koskisi audiovisuaalista alaa eikä estäisi EU-hallituksia tukemasta taidetta julkisesti.

7. Väite: TTIP vähentäisi työntekijöiden oikeuksia.

Fakta: Höpöt. TTIP jättäisi euronormit ennalleen ja edellyttäisi USA:ltakin sitoutumista ILO:n määrittelemiin perusoikeuksiin.

8. Väite: Sopimus saattaisi vaikeuttaa kehitysmaiden asemaa.

Fakta: Höpöt. Yhteiset normit saattaisivat myös auttaa kehitysmaiden vientiteollisuutta.

9. Väite: Ihmiset eivät saa tietoa isojen firmojen juonista sopimusta valmisteltaessa.

Fakta: Höpöt. Tämä on kaikkien aikojen avoimimmin ja läpinäkyvimmin valmisteltu kauppasopimus. Dokumentit osoitteessa ec.europa.eu/trade/ttip-texts

10. Väite: Hallitukset ja poliitikot eivät pääse käytännössä päättämään.

Fakta: Höpöt. Nimenomaan EU-maiden hallitukset ja Euroopan parlamentti päättävät eurooppalaisten puolesta koko sopimuksesta.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Jahas, Jari-Pekka otti varaslähdön TTIP:n kimppuun, vaikka maailmanlaajuinen toimintapäivä on vasta lauantaina:)

Minusta tuntuu, että noilla teeseilläsi voisit hyvin lähteä Lenita Toivakan kanssa yhteisille lobbauskierroksille.

Sattuikin olemaan juuri esillä Talouselämän artikkeli, jossa kerrotaan Lenitan lobbausmatkasta Brysseliin:

"... suomalaisten yhteinen linja on poikkeus EU:ssa, jossa viljelijöiden ja työntekijöiden etujärjestöt ovat laajasti sopimusta vastaan – kuluttaja- ja ympäristöjärjestöistä puhumattakaan."

http://www.talouselama.fi/uutiset/suomen+lobbausis...

No, tästä ei tällä erää enempää, palaan asiaan.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kysehän on tietysti siitä, millainen sopimus saadaan aikaan. Eivät ne investointisuojaan kaavaillut välimiesoikeudet varmaan europarlamentissa kelpaa muillekaan kuin demareille, Toivakan kannasta en tiedä.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Neuvottelut ovat tiukkoja eikä sopimusta vielä ole. Ei ole olemassa USA/EU:ta, nämä neuvottelut käydään kahden eri osapuolen välillä.

Ukrainassakaan ei ollut USA/EU:ta. 21. helmikuuta 2014 oli valmiina neuvottelutulos, jossa sovittiin, että presidentinvaaleja aikaistetaan. Ukrainan parlamentille ja EU:lle se kelpasi. Victoria Nuland ei ehkä siitä pitänyt, mutta ei USA olisi maahan hyökännyt vastoin maan parlamentin tahtoa.

Venäjäpä hyökkäsi, kun Janukovyts yllätti kaikki pakenemalla maasta. Siksi pakotteista ei luovuta. Suomi on osa Euroopan unionia. Ja pysyy.

Johanna Aikkila

Hyvä, että joku puolustaa Eu-takin (satiiri). Kyllä varmasti Suomi luopuu pakotteista viimeisenä, siitä ei ole pelkoa. 20 ranskalaista politiikkoa kävi juuri Moskovassa, ja työskentelevät jotta pakotteita purettaisiin Heinäkuusta alkaen. Samalla viikolla kävi Belgian ulkoministeri: ihan samoissa aiheissa. Ei taida olla kukaan muu kuin Italia, Kypros, Unkari, Kreikka myös samaa mieltä. Ja varmasti minä.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Venäjä ei tainnut ryövätä Ranskalta eikä Belgialta pahemmin maita? Suomen kannattaa jatkaa pakotteita jos Putin vaikka palauttaisi edeltäjänsä ryöstösaaliin - Karjalan!

Johanna Aikkila

Senhän näkee sitten Saksan ja Usa-n roolin kesän korvilla miten pakotteille käy. Ilmoitetaanko sitten vaan , että Pysytään yhdessä "yksimielisesti" EU-linjassa pakotteissa.(Todellakin pakoitteissa; jos pakottavat puolet Eurooppaa pysymään niissä tahdostaan huolimatta) Voi olla, että nykysukupolvi valitseva ennemmin työpaikan Valiolta- jos sinne Venäjälle vielä joku päivä saa viedä jugurtteja ja maitoa- Ennen kuin lähtevät sotaan Karjalaa hakemaan takaisin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset