FindianaJones

Hyperloop – hypeä vai totta?

  • Hyperloop – hypeä vai totta?

Äkkiseltään Hyperloop saattaa kuulostaa oikein hienolta innovaatiolta, mitä se kyllä teoriassa onkin.

“Hyperloop Onen visiossa supernopea, tyhjiöputkessa kulkeva kapselijuna kuljettaisi ihmisiä ja rahtia Helsingin, Turun ja Tukholman väliä päästä päähän alle puolessa tunnissa, jolloin kolme kaupunkia muuttuisivat ikään kuin yhdeksi metropolialueeksi, jossa lähijunaliikenteen matka-ajoilla kuljettaisiin Suomen ja Ruotsin pääkaupunkien välillä.”

Hyperloopin hinnaksi on kaavailtu 19 miljardia!

http://m.iltalehti.fi/digi/2016070621854173_du.shtml?orig_ref=http%3A%2F...

Seurasin hanketta jo vuonna 2012, jolloin Elon Musk lupasi, että Hyperloop olisi valmis 2013 ja sen jälkeen matka Los Angelesista San Franciscoon taittuisi puolessa tunnissa. Olin pettynyt, kun luvattuna päivämääränä ei kuulunut uutisia asiasta. Eikä sen jälkeenkään.

”The outline of the original Hyperloop concept was made public by the release of a preliminary design document in August 2013, which included a notional route running from the Los Angeles region to the San Francisco Bay Area.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperloop

Nyt on alettu puuhaamaan samaa hanketta Helsingin ja Tukholman välille – tai ainakin puhumaan siitä. Tämän kanssa kannattaisi pitää pää kylmänä, sillä jutussa luvataan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta todellisuus on toinen.

Ensinnäkään kyseessä ei ole suomalainen innovaatio, joten puheet uudesta Nokiasta voi unohtaa. Ainoa hyöty olisi se, että matkustusaika Helsingin ja Tukholman välillä lyhenisi. Olisiko siitä oikeasti vastaavaa hyötyä – edes jos hanke tällä kertaa onnistuisi? Voi olla, että toimiessaan se aiheuttaisi turistiryntäyksen, mutta siltikin kustannuksiinsa nähden hyöty varmaan jäisi vähäiseksi.

Suomessa on jo useampi levällään oleva hanke (Hanhikivi 1, Olkiluoto 3 sekä Terrafame), joten uutta, miljardeja maksavaa fiaskoa ei kaivattaisi. Luotettavuus Hyperloopin osalta on omasta mielestäni asteikolla 0-10%. Veikkaan, että tässä on kyse Elon Muskin konsernihypetyksestä - ja sitä kautta esim. Teslan markkinoinnista - enemmän kuin mistään vakavasti otettavasta projektista.

Ehkä jenkeissä ollaan huomattu, että Suomessa asuu sinisilmäinen kansa, joka tykkää luovuttaa esim. kaivannaiset ja kenties arvokkaat vesivaransakin ilmaiseksi maailmanmarkkinoille ja joka on valmis hankkimaan F-35 -laivueen ja muuta kivaa ja kallista, mutta toimimatonta.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Jos hyperloop olisi edes jollain tasolla nykyteknisesti mahdollinen, niin sellainen olisi jo toiminnassa Japanissa. Mutta eipä sellaista ole suunniteltu sielläkään, koska 400 km/h kulkevat maglev-junat ovat riittävän ripeitä ihmismassojen siirtelyyn.

Suomalaisille nauretaan ympäri maailmaa.

Olemme kuin chihuahua-koiria, jotka luulevat olevansa isompia kuin mihin rahkeet oikeasti riittävät. Mutta jos katsot nyky-Suomea, niin mitä jää käteen:

Puoli miljoonaa työtöntä, puoli miljoonaa köyhää, puoli miljoonaa päihteiden ja lääkkeiden väärinkäyttäjää, kymmeniä tuhansia mielenterveysongelmista kärsiviä ja tuhansia seksuaalisesti poikkeavia erikoisuuden tavoittelijoita.

Eiköhän unohdeta huipputeknologia ja innovaatiot, koska ei suomalaisista enää ole sellaiseen.

Mitä me teemme laivueellisella F-35 hävittäjiä, kun alkaa olla työn ja tuskan takana löytää niihin täysjärkisiä pilotteja.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Vielä kun joku keksii, mikä tarve siirtyä Suomesta Ruotsin puolelle puolessa tunnissa on tuon hinnan arvoinen.

Kuka tuon kokoustamisen ja suunnittelun maksaa, ettei olis Salon kaupunki...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei tuo nyt aivan viimeisen päälle tuore idea ole. George Medhurst keksi ihmisiä kuljettavan putkipostin 1800-luvun alussa. Mukava havaita, ettei hankkeen pienestä viivästymisestä huolimatta sijoittajien into ole silti vielä hiipunut.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Meinasin sanoa samaa. Alunperin oli ajateltu jakaa postia putkien kautta nopeammin, mutta jakelusysteemi oli liian alkeellinen ja hinta putkistoineen oli ihan posketon ja perinteiset postitukset oli huomattavasti kannattavampi.

Sittemmin putkiajatus hautautui yli sata vuotta kunnes kaivettiin naftaliinasta asia esille.

Hyperloopista tulee mieleen TV-sarja Minority Report eka jakso.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Tavarathan tuolla kulkisi säpäkästi. Kalmarin (unionin) lonkerot. Itse asiassa, en ymmärrä miksi sillä pitäisi edes ihmisiä kuskata. Varmaan olisi halvempi sellainen vehje.

Että Volvon osa Ruotsista tunnissa Turkuun ja posti ajelee sitten ympäri Suomea lajitellen 4 päivää.

Meressä kulkeva putki on varmaankin helpompi kuin kaivaa helvetillinen tunneli maan alle. Tai mistä minä tiedän.

Seppo Hildén

Käytännössä mennään siis 1300 km:n vauhdilla ahtaassa putkessa. Siinä voi yks jos toinenkin alkaa miettimään, että onkohan kaikki putken saumaukset tehty huolella...

Matkustushaluisia voipi olla vaikea löytää.

Itse en sijoittaisi tähän projektiin.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Kyseessä ei tiettävästi olisi tyhjiöputki jos saumat pettäisivät. Vaikka uskoisinkin saumien pitävyyteen, jaksanko uskoa sukkuloiden perille pääsyyn ilman teknistä toimintahäiriöitä. Kuinka kivaa olisi olla merenpohjassa pysähdyksissä keskellä ei mitään ilman ulospääsyn mahdollisuutta yhdessä muiden sekoavien matkustajien kanssa.

Itse en usko hankkeeseen toteutumiseen lainkaan. Kunnanpamput on saatu hurahtamaan Salo-Turku -pätkän toteuttamiseen (?) jatkamalla markkinointiesitteessä putken reittiviiva Helsinkiin ja Tukholmaan. Kuvittelisin tuota putkea paremminkin H:gin ja Tallinnan välille toimivaksi, mutta virolaiset taitavat olla himpun verran fiksumpia lähteäkseen näin epävarmaan hankkeeseen mukaan.

Eipä silti, toimiessaan jokin tuollainen tarvittaisiin Suomen henkiin herättämiseksi henkisestä koomastaan.

Käyttäjän ArtoAlanenp kuva
Artorius VA

Jos ydinjätevarastoinnin ja tämän jotenkin yhdistäisi.

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Suunnitelmissa on 100 millibaarin paine, joka johtuu siitä, että aivan viimeiset millibaarit alkavat maksaa eksponentiaalisesti (tyhjiön lähellä kaasun pumppaus on hidasta, energiaa syövää ja tyhjiöimentää on harrastettava muutaman kilometrin välein, että pumppausaika olisi mielekäs).

Kyllä suunnitelma on teknisesti liian kallis. Esim. pintaefektiin perustuva iso lentolaite olisi paljon halvempi. Tämä on eräs tekno-optimismin kukkanen. Kun pääomia on eikä niille ole kohteita, kehittyy huijarien ja loiskonsulttien yhteisö, jossa on milloin minkäkinlainen folioon pakattu energiaa tuottava kenkälaatikko tms. tarjolla rahoitettavaksi.

Melkein samanlainen suunnitelma on http://teraloop.org/:n kinemaattinen sähkövarasto (n. puolen kilometrin säteinen/halkaisijainen junarata, jossa alennettu ilmanpaine ja massiivinen donitsikuorma), jonka ennakkohype ja toteutettavissa oleva kapasiteetti ovat eri karttalehdillä.

Elämme 1800 -luvun lopun peilikuvaa. Silloin oli tarjolle kehitettäväksi mm. joka kodin sähkövalaistus, kunnallinen viemäröintijärjestelmä yms. Nyt kun mennään alaspäin, kerätään hetkellinen toimeentulo myymällä sijoittajille ja päättäjille illuusioita.

Toimituksen poiminnat