*

FindianaJones

Muita syitä

  • Muita syitä

Vaikka Sipilä-gate muodostui tällä viikolla Ylen kuumaksi perunaksi, niin se on kuitenkin vain pieni sivujuonne kokonaisuudessa. Kyse on paljon syvemmällä olevista valtarakenteista.

Yleisesti on arveltu, että erikoistoimittaja Pekka Ervasti sai potkut "Yhdysvallat, rakkaani!" -blogikirjoituksensa takia. Heti kirjoituksen alussa on pari vahvaa lausetta.

"Ulkoministeri Timo Soini (ps.) suutelee tuoreessa puheessaan Yhdysvallat miltei kuoliaaksi. Suomettuminen 2.0 on täällä."

Ilmeisesti Ervasti laski sen varaan, että jos kritiikki kohdistuu persuihin, niin se on ok. Mutta tekstissä oli sen verran painavaa faktaa muutenkin, että potkut tuli.

"Ei tarvitse olla kummoinen agentti, kun voi päätellä, että turvallisuusyhteistyö Yhdysvaltojen kanssa on paljon syvempää kuin julkisuudessa on kerrottu."

Ja oikeassahan Ervasti tuossa oli, sillä vain vajaa puoli vuotta myöhemmin Suomi allekirjoitti Yhdysvaltain kanssa kahdenvälisen puolustusyhteistyösopimuksen.

Ervastin mainitsema "Suomettuminen 2.0" ei ole tapahtunut yhdessä yössä, vaan se on ajautunut uomiinsa vuosien ja jopa vuosikymmenien kehityksen tuloksena. Jo vuonna 2012 eräs toisinajattelijaksi itseään tituleeraava tietokirjailija kirjoitti melko valaisevan artikkelin kehityksen suunnasta Yleisradion osalta.

Kyse on Ari Ojapellon blogiartikkelista "Reporadiosta S(t)asi-Studioon?". Ennen kuin siteeraan otteita, niin kerrotakoon, että Ojapelto kuuluu myös niihin, jotka ovat saaneet Yleltä hyllytyksen.

"Olin yhtenä vakiokeskustelijana toimittaja Seppo Konttisen radio-ohjelmassa “Talousykkönen” vuosina 1998-1999. Ohjelma oli suosittu, kunnes Konttisen esimies Olli Alho totesi hänelle. “Muuten ohjelma on hyvä, mutta tuo Ojapelto pitää vaihtaa” (käsky ilmeisesti ylemmältä taholta). Konttinen puolestaan oli sitä mieltä, että olin ohjelman väriläiskä muista poikkeavine mielipiteineni, joten hän ei suostunut siihen. Kun hän ei heti totellut, koko ohjelma lopetettiin.”

Artikkeli on jo sen verran vanha, että monia henkilöstönvaihdoksia on ehtinyt tapahtua matkan varrella. Niinpä referoin tähän enemmänkin pohdintaa linjauksista.

"Uusi oikeistolainen komento on aikaansaanut sen, että reporadion aikaiset toimittajat on puhdistettu ja ”oikean asenteen” omaavat journalistit ovat päässet talossa valtaan. Heiluri on heilahtanut toiseen laitaan ja taaskaan ei voi puhua journalistisesta tasapuolisuudesta.

Miten tämä oikeistolaistuminen sitten näkyy päivittäisissä toiminnoissa? Toimittaja Jyrki Räikkä on hiljattain haastatellut Ylen toimittajia, jotka kertovat (HS 27.5.2011), että “Johtoportaan linja on varovainen, jopa hysteerinen … tavattoman pienissä asioissa hierotaan yksityiskohtia”. Juttuja on hyllytetty ja leikattu monien toimittajien mielestä varmuuden vuoksi, koska toimituksen johto pelkää juttujen aiheuttamia reaktioita.”

Väliin mainittakoon, että tuossa puhutaan jo Jääskeläisen ajasta, sillä hän tuli taloon 2007. Jostain syystä kyseistä artikkelia ei tunnu löytyvän Hesarin arkistosta.

"On poliittinen valinta, kenet valitaan medioihin haastateltavaksi. Toimittaja saa sellaisia vastauksia, joita hänen oma (tai median johdon?) maailmankuva haluaa. Toinen olennainen asia tiedonvälityksessä on mistä puhutaan ja mistä vaietaan."

Välihuomautuksena sanottakoon, että Ari Ojapellon ominta aluetta on talousasiat. Ja hän on siitä “ikävä mies”, että hän on monesti oikeassa.

"Näistä vallassa olevien talousprofessorien osaamisesta on sanonut osuvasti (3.3.2012) television Ykkösaamussa eläkkeelle lähtenyt talousvaikuttaja Sixten Korkman. Haastattelijan ihmetellessä taloustieteilijöiden kyvyttömyydestä ennustaa ja nähdä tulevaa talouskehitystä, Korkman totesi seuraavasti: ”Taloustieteen alalle hakeutuu vain sellaisia ihmisiä, jotka ovat poikkeuksellisen tyhmiä”.

Sitten EU:sta.

"Esimerkiksi EU:hun liittymisen yhteydessä ei tasapuolisesta tiedottamista ollut tietoakaan. Kesällä 2010 MTV:n toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara paljasti (IS 21.7. 2010) ja katui lähtöään medioiden yhteiseen EU-kampanjaan virheenä joka haisi pahalle."

Jälleen mielenkiintoinen huomio, että myöskään kyseistä paljastusartikkelia ei tunnu löytyvän IS:n arkistosta (ainakaan suorana Google-hakuna).

"Karhuvaaran mukaan EU-hankkeen primus motor oli Sanomien pääomistaja, ministeri Aatos Erkko. Hän soitti Turun Sanomien Ketosille ja Alma Median toimitusjohtajalle Karhuvaaran esimiehelle Matti Packalenille voisivatko he yhdessä kampanjoida EU:hun liittymisen puolesta.

Tarina ei kerro, oliko YLE:n johto soittolistalla. Uskoakseni hekin saattoivat päästä osallisiksi tästä Suomen rikkaimman mediamiehen epävirallisesta vaikuttamisesta. Kokoomuslaisessa ”hyväveli”-järjestelmässä hänellä oli suorat yhteydet Kimmo S(t)asiin
ja Bildenbergin kautta Atte Jääskeläiseen."

Tässä kohtaa pitkää kirjoitustaan Ojapelto irvailee kyseisen vuoden Ylen vuosikertomukselle, missä hehkutetaan, ettei Ylessä ole kiellettyjä aiheita. Kuin varmemmaksi vakuudeksi asiasta vuosikertomus nostaa journalistiseksi huippuesimerkiksi Ajankohtaisen kakkosen ”Homoillan”.

"Siis homous on yhteiskunnan ajankohtaisin ja suurin yhteiskunnallinen ongelma."

Tämän jälkeen Ojapelto lataa sivukaupalla esimerkkejä Ylen vaietuista aiheista, jotka liittyvät rahaan, pankkeihin, verotukseen, osinkoihin jne. Eli hyvin talouspainotteisiin "tabuihin". Ja vaikka talous onkin kuivahko aihe, niin suosittelen lukemaan, sillä raha- ja talouspolitiikka ja se, miten niistä uutisoidaan, vaikuttaa kuitenkin vahvasti jokaisen elämään.

Artikkeli on tiivistelmä Ojapellon pitämästä esitelmästä YLE:n kritiikkiseminaarissa Arbiksessa 24.3. 2012. Sen tähden se sisältää hieman suttuisia kopioita esitelmässä käytetyistä kalvoista. Mutta rosoisesta ulkoasusta huolimatta asia on kuitenkin täyttä asiaa.

Ari Ojapelto päättää esitelmänsä seuraavasti.

"Kun olen kysellyt joiltakin arvostamiltani toimittajilta, mikseivät he tee juttuja esittämistäni tärkeistä aihealueista, he ovat luottamuksellisesti vastanneet, ettei nykyinen johto hyväksy ohjelmien tekoa kokoomusjohdolle kiusallisista aiheista."

 

Linkki esitelmään http://ariojapelto.blogspot.in/2012/03/reporadiosta-stasi-studioon.html

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Ervastin kolumni on hämmästyttävästi edelleen luettavissa Ylen sivuilla:

http://yle.fi/uutiset/3-8870527

Karhuvaaran paljastus-uutista ei nettilehtien arkistoista taida enää löytyä, kysymys kuuluu: miksi.

Kuva IS:n "kadonneesta" lehtiartikkelista löytyy kuitenkin esim. tuolta (muutenkin erinomainen blogikirjoitus):

http://jannekuusi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/217848-...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset