*

FindianaJones

Kaasu pohjaan ja mutkat suoriksi!

  • Kuva: IL/sahkoinenliikenne.fi
    Kuva: IL/sahkoinenliikenne.fi

Moni jo ehtikin ihmetellä, missä Berner luuraa, kun hiukset eivät hulmua mediassa. Kävikö niin, että surullisen kuuluisan väylähankkeen ja muutaman muunkin epämääräisen episodin jälkeen kepu laittoi Annen kaappiin kuntavaalien ajaksi? Mene ja tiedä, mutta nyt hän on täällä taas, ja meininki on sama vanha: kaasu pohjaan ja mutkat suoriksi.

Vuosi takaperin ihan pyytämättä ja yllättäen – kuten kepun naisilla tapana on – Berner pelmahti oman yksityisen Vallila-yhtiönsä nimissä silloisen työ- ja elinkeinomnisteri Olli Rehnin pakeille lobbaamaan tukirahaa sähköautoille. Samaan aikaan Berner johti oman ministeriönsä – jonka edustalla nähtiin usein upouusi Tesla parkissa - valmistelua liikenteen päästövähennyksistä eli muun muassa sähköautojen yleisestä tukipolitiikasta. Siitä huolimatta Berner ei katsonut olevansa esteellinen. No, kaipa sitä voi niinkin ajatella, kun pannaan mutkat suoriksi.

Tällä kertaa on työlistalla rikosoikeudellinen remontti. Berner ajaa lakiehdotusta liikennevirhemaksusta, joka korvaisi nykyisen rikesakon. Se perustuisi niin sanottuun käännettyyn todistustaakkaan, eli ajoneuvon omistajan, haltijan tai tilapäisen käyttäjän tulisi todistaa, ettei ole kuljettanut ajoneuvoa rikkomuksen tekohetkellä, mikäli tuntisi saaneensa virhemaksun väärin perustein.

Mutta jälleen on tullut mutka matkaan. Suomen tuomariliitto ja Suomen Lakimiesliitto eivät pidä ajatuksesta, että luovuttaisiin oikeusturvan peruskiviin kuuluvasta syyttömyysolettamasta. Oikeusoppineet saavat tukea muun muassa Ylen haastattelemalta Autoliitolta, jonka mukaan ”haltijavastuu todistustaakan kääntämisineen ei kuulu oikeusvaltion periaatteisiin”. Pääsääntöisesti kaikki haastatellut suhtautuivat skeptisesti uudistukseen. Lisäksi eräs autoilija kommentoi, että ”oikeusvaltiossa syyttäjän pitää todistaa syytetyn syyllisyys, eikä suinkaan minun itse pidä todistaa syyttömyyttäni”.

Berner vetää kuitenkin jälleen mutkat suoriksi: Henkilökohtaisesti uskon, että tämäntyyppinen muutos on lähempänä kansalaisten oikeustajua kuin nykyinen järjestelmä”.

Huomioitavaa uudistuksessa on myös se, että osa rikoksista siirretään pois rikosoikeuden piiristä. Tarkoittaneeko se sitä, että silloin avautuvat virhemaksumarkkinat myös yksityiselle sektorille? Toinen pohdintaa herättävä kysymys on se, että sovelletaanko tähänkin vuoden alusta voimaan tullutta valitusmaksua? Se tarkoittaisi, että halutessaan valittaa esimerkiksi väärin perustein annetusta 200 euron liikennevirhemaksusta, pitäisi valittajan ensin maksaa 250 euron valitusmaksu.

Vilkaistaanpa myös, millaista maksuhaarukkaa liikennevirhemaksuihin on kaavailtu. Kyseiset taksat ovat tieosuuksilla, joissa nopeusrajoitus on korkeintaan 60 kilometriä tunnissa.

Ylitys (km/h)        maksu (euroa)

maks 5                  70

6–10                     100

11–15                   170

16–20                   200

21–25                   300

26–30                   400

Tässä kohtaa onkin hyvä muistuttaa asiasta, johon HS tarttui jo huhtikuussa. Silloinen pääkirjoitus oli otsikoitu: ”Hurjasteluale varakkaille”. Nykyjärjestelmässä taajamanopeuden ylitys 30 kilometrillä tunnissa johtaa päiväsakkojen puolelle. Niinpä esimerkiksi kymppitonnin kuussa tienaava joutuisi pulittamaan 2500 euroa. Mutta uuden mallin mukaan – vaikka ylinopeutta olisi neljänkympin rajoitusalueella lähes sata prosenttia - siitä selviäisikin 400 eurolla. Se olisi tuntuva huojennus kaasujalan käytölle.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Berner lähti paitsioon, kun hänen eroaan alettiin vaatimaan. Nyt on kulunut sen verran aikaa, että hänkin voi jo tulla pois sängyn alta. Ihmisillä on uudet murheet. Ei silti kannata unohtaa sitä, minkä vuoksi liikenne- ja viestintäministeri sinne paitsioon laitettiin. Finavian johdannaiskauppoja, jotka aiheuttivat lentokenttäyhtiölle hurjat 34 miljoonan euron tappiot vuosien 2009 – 2011 välisenä aikana. Finavian entisen puheenjohtaja Tiuraniemen lausuntoja, joiden mukaan ministeri vesitti yhtiön mahdollisuudet nostaa kanteen vastuunomaisia vastaan. Muistakaa myös tieverkon yksityistämishankkeet, suunnitelmat väyläyhtiöstä sekä epäilyttävät asiantuntijakustannukset, jotka olivat vain karvan verran alle kilpailutuslain.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Kyllä vain, lista alkaa olla jo pitkä. Mutta B - niin kuin Bisnesministeri - taitaa vähät välittää, tuntuu olevan häikäilemätöntä sorttia. Ja onhan hänellä tietysti paljon tukijoitakin omassa lähipiirissään.

Se Finavian keissi varsinkin oli aika sekava vyyhti. Kirjoitin siitä tiivistelmän viime vuoden lopulla. Tuskin näitä kukaan jaksaa näin kesällä lukea, mutta laitan linkin kuitenkin.

http://findianajones.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2286...

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Nämä ovat ilmeisesti valeuutisia?

https://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/finavi...

On tosiaalta merkillistä että vuosien 2011-2014 välisenä aikana ei kukaan tehnyt yhtään mitään. Eikä kukaan edes asiaa sen enempää ihmettele.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset