*

FindianaJones

Junailiko Berner diilin Sir Souterille?

  • Sir Brian Souter
    Sir Brian Souter

Skottimiljonääri Sir Brian Souter syntyi bussinkuljettajan perheeseen. Hän on tunnettu Britanniassa sekä bussi- että rautatieyhtiöidensä kautta, ja hänet aateloitiin joukkoliikenteen edistämisestä.

Souter tunnetaan myös kansainvälisenä pelurina, mistä kertoo esimerkiksi se, että 1996 hän osti Ruotsin valtion Swebus-bussiyhtiön myydäkseen sen pari vuotta myöhemmin eteenpäin. Suomessa Souter on Onnibus-yhtiön enemmistöomistaja sekä myös hallituksen puheenjohtaja. Lisäksi Puolassa, Virossa ja Uudessa-Seelanissa toimii sisaryhtiöitä, jotka ovat Souterin omistuksessa.

Jo kolme vuotta sitten Länsiväylä-lehden haastattelussa Souter ilmoitti kiinnostustuksensa laajentaa liiketoimintaansa myös Suomen rataverkkoon. ”Avoimia kysymyksiä on paljon, junakaluston omistamisesta lähtien. Mutta tulen kyllä harkitsemaan asiaa, hän sanoo”.

Juuri kaluston omistaminen onkin ollut pullonkaula raideliikenteen kilpailulle avaamiselle. Suomen rataverkosto rakennettiin alun perin tsaarin Venäjän aikana. Se on syy, miksi raideleveys on leveämpi kuin Länsi-Euroopassa. Koska junakalusto on kallis investointi, niin sijoittajat eivät ole valmiita sijoittamaan kalustoon, joka soveltuu vain Suomeen tai Venäjälle.

Mutta sitten tuli Berner hätiin hyräillen "Yes Sir, I Can Boogie". Hän ilmoitti, että VR pilkotaan kolmeen erilliseen yhtiöön. VR:n junakalusto siirretään uudelle kalustoyhtiölle, josta kuka tahansa voi sitä vuokrata – ja luultavasti myös VR itse joutuu maksamaan vuokraa omasta kalustostaan.

Entä miten Sir Souterin junailut sujuu Iso-Britanniassa, missä junien henkilöliikenne yksityistettiin 20 vuotta sitten? Hänen Stagecoach-konserniin kuuluva South West Trains -junayhtiö arvioitiin Which-kuluttajajärjestön kyselyssä yhdeksi saarivaltakunnan huonoimmista. Likaiset vessat, yleinen ahtaus ja kalliit liput olivat valituksen kohteena.

Yleisesti ottaen junalla matkustaminen saarivaltiossa on kalliimpaa kuin muualla EU:ssa. Yli 90 prosenttia uusista rautatieinvestoinneista maksetaan julkisista varoista, joten yksityisellä junabisneksellä menee hyvin. The Guardian-lehden teettämien laskelmien mukaan rautatieparonit nettoavat jokaista sijoittamaansa puntaa vastaan 2,47 puntaa. Se on yhtälö, jota on verrattu laillistettuun junaryöstöön.

VR:llä on rautateiden henkilöliikennekuljetusten yksinoikeus vuoden 2024 loppuun asti. Hallitus on kuitenkin päättänyt avata henkilöliikenteen kilpailulle nopeutetulla aikataululla siten, että ensin kilpailulle avataan Etelä-Suomen taajamajunaliikenne ja rautatieliikenne kokonaisuudessaan kilpailutetaan vuoteen 2026 mennessä. Siihen mennessä on tarkoitus täydentää junakalustoa.

Veturimiesten liiton hallituksen jäsen Matti Könnömäki selvitti asiaa mielipidekirjoituksessaan Hämeen Sanomissa.

”VR hyödyntää synergiaetua, joka syntyy kun henkilöstöä, veturikalustoa ja huoltotoimintaa on mahdollista käyttää sekä henkilöliikenteen että tavaraliikenteen tarpeisiin. Hallituksen kilpailumallissa synergiaetua ei synny. Mikäli liikennemäärä säilytetään nykyisellä tasolla, kalustoa ja henkilökuntaa pitää hankkia lisää.

VR tilasi vuonna 2013 80 sähköveturia, jotka toimitetaan vuoteen 2026 mennessä. Tilauksen arvo on yli 300 milj.€. Viimeisetkin hankittavista sähkövetureista tulevat käyttöön sopivasti samaan aikaan, kun kilpailutus valmistuu kokonaisuudessaan. Tilaukseen sisältyy myös optio 97 veturin lisätilauksesta ja onkin mielenkiintoista nähdä, laitetaanko VR valtion ohjauksella hankkimaan lisäkalustoa kattamaan lisätarve, mikäli nykyinen liikennemäärä pyritään toteuttamaan kilpailutetulla markkinalla VR:n synergiaedun menettämisen jälkeen.”

Toissapäivänä saatiin tutustua valtioneuvoston tilaamaan konsulttiselvitykseen, joka on ristiriidassa liikenneministeriön tilaaman selvityksen kanssa. Uuden selvityksen mukaan Bernerin ajamat toimet tulisivat kalliikasi niin VR:lle kuin valtiolle. Muun muassa VR:n markkina-arvo romahtaisi. Lisäksi VR on tahkonnut valtiolle vuotuiset 90 - 100 miljoonan osingot, mutta kilpaillutuksen jälkeen suuri osa niistä menetettäisiin.

Matti Könnömäki kiteytti asian seuraavasti.

”Hallituksen päätöksen motiivina vaikuttaa olevan ideologiset syyt, joiden vuoksi hallitus haluaa antaa veronmaksajien rahoilla hankitun VR:n kaluston esim. ulkomaisten pörssiyhtiöiden käyttöön sekä käytännössä jakaa osan valtiolle maksetuista vuosittaisista 90 - 100 miljoonan euron osingoista em. pörssiyhtiöille.”

Onko tässä mitään järkeä? Ei ole, ja sen takia se luultavasti toteutuukin. Eihän Carunan myynnissäkään ollut, eikä siinä, että Soklin fosfaatit lahjoitettiin Yaralle. Eikä ole järkeä siinäkään, että ulkomaalaiset yritykset kantavat ilmaiseksi maaperämme rikkaudet ulos maasta, ja valtio lunastaa riesakseen tappiolliset kaivoshankkeet. Mutta niin vaan tapahtuu.

Onpa joku arvellut sellaistakin, että nämä VR:stä pilkottavat erilliset yhtiöt, miljardiomaisuuksineen, siirretään Sipilän omaan ”hiukkaskiihdyttimeen” eli Vakeen, josta Sipilä ehtii myydä ne kavereilleen ennen toimikautensa päättymistä.  

Tapahtui miten päin tahansa, niin tulevaisuudessa syrjäseutujen asemilla veturimiehet heiluttaa ohi ajaessaan. Josko ajavat edes ohi, koska se on bisnestaloudellisesti kannattamatonta, eikä VR:lle löydy veronmaksajien rahaa hoitaa velvoiteliikennettä.

Mikael Junger taisi kerrankin osua naulankantaan, kun hän viime viikolla kirjoitti, että ”pidetään koko Suomi asuttuna” -höpötys on paljastumassa historiamme suurimmaksi huijaukseksi. Jungner lisäsi vielä, että syrjäseudun omakotitalon hinnalla saa kohta Helsingistä enää yhden jäätelötuutin.

Aikoinaan rautateitä rakennettiin sen takia, että ihmiset pääsivät kulkemaan. Mikäli funktio muuttuu bisnesalustaksi, niin se ei enää palvele alkuperäistä tarkoitusta.

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Kun Berner perustelee asiaa EU:lla, niin se on täyttä höpö-höpöä.

”Neljäs rautatiepaketti sisältää ehdotuksen kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisesta uusille tulokkaille ja palveluille joulukuusta 2019 alkaen. Yritykset voisivat joko tarjota kilpailevia palveluja, kuten uutta raideliikennepalvelua tietyllä reitillä, tai tehdä tarjouskilpailussa tarjouksen julkisia raideliikenteen palveluja koskevista sopimuksista. Ehdotettujen muutosten myötä julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi.”

Eli julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi. Se ei edellytä VR:n pilkkomista osiin, eikä sen kaluston luovuttamista yksityisille yrityksille.

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Bernerin toimet noudattelevat pitkälle ns. Chicagon Poikien talousoppeja, jotka on alunperin amerikkalaisen Milton Friedmannin käsialaa. Siihen oleellisesti kuului seuraavia toimenpiteitä: valtion menoja leikattiin, valtion yrityksiä ja sosiaaliturvaa yksityistettiin, finanssikeinottelulle avattiin portteja, verotusta kevennettiin ja ammattiyhdistysliike kiellettiin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuhokapitalismin_nousu). Näin toimittiin Chilessä Augusto Pinochetin aikaan.

Näyttää tämä istuvan tännekin. Jos yksityistäminen on valtiolle tai kansantaloudelle todennäköisemmin vahingollista kuin tuottavaa, niin silloin täytyy olla muita motiiveja. Toiminnan yhdenmukaisuus Chicagon Poikien malliin kertoo kyllä asiasta riittävästi.

Käyttäjän MauriNygard kuva
Mauri Nygård

Kiitos Hämis informaatiosta!

Elämme pääoman maailmankautta ja Suomessakin on jo pitkään ajettu valtiota ja kansanvaltaa alas. Siihen kuuluvat mm. veronalennukset hyvätuloisille ja yrityksille, josta keksitty uudissana kestävyysvaje saa voimansa, ja sitten on vähennetty rajusti valtionavustuksia kunnille, mistä on seurannut palveluongelmia ja perusteluja yksityistämiseen. Ja ay-pomotkin vaan ovat juonessa mukana vaatien veronalennuksia, ja kenttäväki myötäilee.

Kyllä maa on pahasti rikki. Ja kansalaiset täysin pihalla, välinpitämättömiä, median vallassa. Pitäisikö muuttaa sinne Thaimaahan?

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Kommenttisi on hieman ristiritainen. Kritsioit veronalennuksia ja se on mielestäsi selkeä merkki siitä kuinka kansanvaltaa ajataan alas ja kuitenkin myöhemmin toteat että ay-pomot vaatii myös veronalennuksia jota kenttäväki myötäilee. Tuosta voisi päätellä että töissä käyvillä henkilöillä ei saa olla mielipidettä tai paremminkin valtaa päätettäviin asioihin.

Eikö Suomen työväestö enää kuulu kansaan?

"sitten on vähennetty rajusti valtionavustuksia kunnille, mistä on seurannut palveluongelmia ja perusteluja yksityistämiseen."
Kerrotko paljonko oman kotikuntasi valtionosuudet ovat laskeneet viimeisen 5 vuoden aikana?
Valistunut arvaukseni on että Kokkolan valtionosuudet ovat tuona aikana ovat nousseet

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

"Tapahtui miten päin tahansa, niin tulevaisuudessa syrjäseutujen asemilla veturimiehet heiluttaa ohi ajaessaan."

No eipä sitten tule mitään muutosta nykyiseen tilanteeseen, sillä tuotahan ne nykyäänkin tekevät. Eikä edes tarvitse olla missään syrjäseudulla.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"No eipä sitten tule mitään muutosta nykyiseen tilanteeseen, sillä tuotahan ne nykyäänkin tekevät."

Tarkoituksellisesti julkiset palvelut ajetaan niin huonoon kuntoon ettei kansa enää välitä yksityistämisestä. Posti on samanlainen esimerkki kuin myös terveydenhoito. Hallitus ei välitä omistajaohjauksesta, johtajia ei vaihdeta vaikka tekee huonoa tulosta.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Totta, yhteyksiä on karsittu jo nyt aivan liikaa. Mutta kilpailutuksen jälkeen luultavasti vielä enemmän.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Tuskinpa, sillä muutama asema lisää millä juna pysähtyy, lisää kuljetettavien määrää.
Kilpailutuksen myötä tulisi mahdolliseksi juna mikä liikkuu vain esim. maakunnan sisällä, nykyistä VR:ää moinen ei kiinnosta, kuten ei kiinnosta parin aseman lisääminen nykyisiin vuoroihin. Tuo on tullut tässä vuosien saatossa hyvin huomattua.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #9

Ei tässä liene VR:n kiinnostuksesta kyse. Kuten tuossa jo kommentoinkin, "LVM ostaa VR:ltä sellaista liikennettä, joka ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa ja joka ei sisälly velvoiteliikenteeseen.” LVM voisi ostaa nyt ihan kuinka paljon haluaa, mutta eipä näytä haluavan, vaan haluaa leikata. Eikä voi välttyä ajattelemasta, olisiko syynä juuri se, mitä Makkonen ylempänä sanoo. Kun saatetaan yhtiöiden palvelut (tahallisesti) huonoon kuntoon, niin kilpailutus vaihtoehtona saattaa kuulostaa jopa hyvältä.

Myös valtio voi ohjauksellaan vaikuttaa siihen, mihin suuntaan palveluja halutaan kehittää. Nyt näyttää siltä, että uutta, tarpeetonta kalustoa hankitaan ihan vaan sen takia, että saataisiin "kilpailu" käyntiin.

Kuten blogissa kirjoitin.

"Tilaukseen sisältyy myös optio 97 veturin lisätilauksesta ja onkin mielenkiintoista nähdä, laitetaanko VR valtion ohjauksella hankkimaan lisäkalustoa kattamaan lisätarve, mikäli nykyinen liikennemäärä pyritään toteuttamaan kilpailutetulla markkinalla VR:n synergiaedun menettämisen jälkeen.”

Tuo olisi melkoinen investointi tulevaa "kilpailijaa" varten.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

"VR ajaa markkinaehtoista liikennettä liiketaloudellisin perustein ilman valtion korvausta. Yksinoikeuden vastapainoksi VR on velvoitettu ajamaan myös ns. velvoiteliikennettä, joka ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa, mutta josta valtio ei erikseen suorita korvausta. Näiden lisäksi LVM ostaa VR:ltä sellaista liikennettä, joka ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa ja joka ei sisälly velvoiteliikenteeseen.”  (Kalevi Kämäräisen blogista)

Suomen tilanne on poikkeuksellinen vähäisen väestön johdosta. Sen takia myöskin raidekapasiteetti on niin suppea, ettei se mahdollista oikeaa kilpailua ilman valtavia investointeja infraan. Ja jos vertaa tilannetta maihin, joissa kilpailu on arkipäivää,- vaikkapa Ruotsiin ja Iso-Britanniaan - niin ei niissäkään esimerkeissä hurraamista ole.

Ja ellei muodostu oikeaa kilpailua, niin se luultavasti tarkoittaa kannattamattomien rataosuuksien sulkemista ja sitä, että nyt VR:n valtiolle maksamien osinkojen sijaan joku yksityinen taho keräisi osingot.

Tietysti kannattamattomilla osuuksilla liikenne voitaisiin korvata vaikkapa busseilla, mutta en näe järkeä siinäkään.

"Liikenneviraston tilastojen mukaan juna osoittautuu yllättävän edulliseksi liikennemuodoksi. Kun matkustaja liikkuu junalla yhden kilometrin, yhteiskunta maksaa kyydistä kaksi senttiä. Bussilla vastaava luku on viisinkertainen, taksilla kymmenkertainen." (Mikael Vehkaoja, Seura)

Käyttäjän MikkoNyman kuva
Mikko Nyman

Tästä Suomen rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamiseen kriittisesti suhtautuville henkilöille hieman faktaa tiskiin:
--
"Monopolissa kaikki pelissä":
https://vrleaks.wordpress.com/2016/08/24/a24082016/

"VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro on irtisanoutunut VR:stä":
https://vrleaks.wordpress.com/2016/06/06/a06062016-2/

"VR:n vuoden 2014 vuosiraportti: siirtyminen kohti sijoitusyhtiötä":
https://vrleaks.wordpress.com/2015/04/09/a09042015-2/

Luvut eivät valehtele.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Brian Souter aloitti imperiuminsa luomisen ostamalla pari käytettyä linja-autoa. Suomessa vastaava aloitus rautatiealalla on ollut mahdoton, koska VR ei ole myynyt käytettyä rautatiekalustoa. Huonommin kestäviä autoja sen sijaan on kelvannut myytäväksi asti eniten tarjoavalle.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/612409.stm
https://huutokaupat.com/fi/ilmoittajat/340/vr-yhty...

Junakaluston omistaminen (tai käyttäminen) todellakin on merkittävä avoin kysymys. Ja siinä suhteessa ministeri Berner on myöhäisherännäinen, vaikka blogisti toisin väittää ("Yes Sir, I Can Boogie"). Epäkohtaan on kiinnitetty huomiota ensin 12 vuotta sitten (”VR Oy:n ylimääräinen kalusto varattava kalustoyhtiöön muille liikennöitsijöille”, s. 99 – 104 ja ”Romutusintoa”, s. 107 – 112) ja uudelleen vuonna 2007 (”Teräsvaunujen romutukset – veronmaksajan selkänahasta romuttajan polttopilliin”, s. 104 – 109).
http://raideryhma.fi/Rautatie_on_mahdollisuus_web.pdf
http://raideryhma.fi/Rautatien_aika_web.pdf

Brittioperaattoreiden junailujen sujumista voi seurata täältä:
https://www.networkrail.co.uk/who-we-are/how-we-wo...

Yleisesti ottaen ei ole erityisen yllättävää, että yli 90 prosenttia uusista rautatieinvestoinneista maksetaan Britanniassa julkisista varoista. Yksityisteiden osuus on meillä Suomessakin koko investointikakusta varsin vaatimaton. Toisaalta meillä rataverkon koko on pysynyt suurin piirtein samana verrattuna huippuvuosien pituuteen. Britanniassa puolestaan kato on ollut kova.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pj034.htm
http://www.raideryhma.fi/britannia.html

Voisiko Hämäläinen esittää linkit Matti Könönmäen mielipidekirjoituksessa Hämeen Sanomissa viittaamiin selvityksiin?

Bernerin esittämä bisnesalusta rinnastaa rautatieverkon maanteihin. Kuinka moni puolustaisi VR:ää (Valtion Rekat Oy) tai VL:ää (Valtion Linja-Auto Oy), jotka olisivat ainoita sallittuja kumipyöräliikenteen harjoittajia alallaan? Luonnolliseksi monopoliksi ymmärrettyä rataverkkoa osataan muualla maailmassa käyttää monipuolisemmin (esimerkiksi Ruotsissa), joten pitääkö meidän myöntää olevamme länsinaapureita vähälahjaisempia?

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Tässä linkki Matti Könnömäen kirjoitukseen. Sen taustalla olevista selvityksistä pitää tiedustella kirjoittajalta itseltään.

https://www.hameensanomat.fi/uutiset/kanta-hame/33...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Jos hallituksen päätöksen takana ovat ideologiset syyt, Eduskuntakin on ne hyväksynyt (ja tästä seikasta media on ollut hiljaa).
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän HeikkiRinnemaa kuva
Heikki Rinnemaa Vastaus kommenttiin #15

:)

Ideologiset syyt on silloin huonoja kun Suomi-neidosta on tulossa luuranko,,vaatteet on jo myyty, nyt on menossa jänteet ja lihakset ja VR;n tapauksessa puhutaan jo sisäelimistä,,ehkäpä jopa sydämestä osittain,,niin mitä sitten jää jäljelle,,luuranko joka naputtelee internettiä ja koettaa hakea paikkaansa maattomassa maassa,,maassa joka toimii innokkaasti uusien ydinvoimaloiden koekenttänä ja koettaa palauttaa suot ja purot ennalleen.
Sitten vielä puhutaan että luurangon pitäisi lisääntyä,,:)

Käyttäjän HeikkiRinnemaa kuva
Heikki Rinnemaa

:)

---
Bernerin esittämä bisnesalusta rinnastaa rautatieverkon maanteihin. Kuinka moni puolustaisi VR:ää (Valtion Rekat Oy) tai VL:ää (Valtion Linja-Auto Oy), jotka olisivat ainoita sallittuja kumipyöräliikenteen harjoittajia alallaan? Luonnolliseksi monopoliksi ymmärrettyä rataverkkoa osataan muualla maailmassa käyttää monipuolisemmin (esimerkiksi Ruotsissa), joten pitääkö meidän myöntää olevamme länsinaapureita vähälahjaisempia?
---

Rautatiet on joukkoliikenteen osalta tärkeä liikennemuoto enkä näe kyllä mitään huonoa siinä että vahva valtio omistaa sen täysin kokonaan, myös kalustot ja liikenteen ohjausjärjestelmät.
Vähälahjaista valtion toimesta on hajottaa tuollainen yritys ja altistaa sen tekemä liiketoiminta markkinavoimien temmellyskentäksi.
Sehän olisi sama asia kuin iso yksityisyritys luopuisi hallitsevasta markkinaasemasta omaksi tappiokseen.
Käsittämätöntä sekoilua. :)

Tokihan valtio voi antaa rautateitä käyttöön yksityisille yrityksille liikennöintiä varten,kuten maanteitäkin käytetään, mutta hallitusti ja rajatusti, siten että oma kilpailukyky ja valta pysyy valtion käsissä, siis vr;n.

Kai sitä valtio,,siis veronmaksajat saa vielä olla omistajina täysin monopolina, se on tavallaan osaltaan vahvan valtion merkki. Heikot valtiot on vain osakeyhtiölain alaisia kilpailukenttiä, juoksuratoja, ja siinä kisassa ei taas normaalilahjaiset pärjää heikossa valtiossa.

Mitä me teemme sellaisena valtiolla jos se ei ole monopolina muussa kuin viinanmyynnissä?
Kananedustajat vain kirjotteleisi lakipykäliä ja toivoisi että kaikki hoituisi kansainvälisten yritysten kilpailun kautta,,,mikä se semmonen valtio on. :)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset