FindianaJones

”Elektiohäiriö”

  • ”Elektiohäiriö”

Finnairin lento AY 313 Las Palmasista oli ehtinyt nousta ilmaan, kun torkahdin hetkeksi. Heräsin siihen, että joku koputti lentokoneen ikkunaan. Avasin silmäni, ja mitä näinkään? Ruudun toisella puolen oli Putin, punainen kypärä päässään.

Hän tuijotti minua suoraan silmiin parin sekunnin ajan sanomatta sanaakaan. Sitten hän hävisi ikkunaruudusta. Kyse oli nopeasta välähdyksestä, mutta tunsin selvästi, kuinka Putin viesti minulle telepaattisesti. Nuo pari sanaa, jotka hän minulle lähetti, olivat: ”Äänestä Saulia!”.

Kotiin päästyäni en uskaltanut puhua asiasta kenellekään, sillä ajattelin, että minua pidettäisiin hulluna. Toisaalta mietin itsekin, josko sittenkin olin nähnyt vain unta ja lomarasituksesta johtuen uni tuntui todelliselta.

Muistin kuitenkin lukeneeni Venäjän informaatiovaikuttamisesta, ja aloin tutkia asiaa tarkemmin. Mitä enemmän ahmin tietoa, sitä vakuuttuneemmaksi tulin, ettei kyse ollut unikuvasta.

Lähteitä selatessa paljastui pitkä lista asioita, joita Putin oli peukaloinut. Merkittävin tapaus lienee Yhdysvaltain presidentinvaali, jonka Putin sai käännettyä Donald Trumpin voitoksi. 

Ilta-Sanomat kirjoitti (3.11.2017), kuinka Venäjän sotkeutumista Yhdysvaltain presidentinvaaleihin tutkiva komitea on paljastanut salajuonen Facebookista.

"Komiteaa johtavan senaattori Richard Burrin mukaan Venäjä pyrki aiheuttamaan levottomuutta ja jakautuneisuutta amerikkalaisäänestäjien keskuudessa kuukausia ennen viime syksyn vaaleja.

Komitean keskiviikkona julkistamien tietojen mukaan Pietarissa toimiva ”trollitehdas” mainosti Facebookissa yhtä aikaa sekä islamin vastaisia että islam-myönteisiä tilaisuuksia, jotka pidettäisiin samaan aikaan 21. toukokuuta 2016 Houstonissa.

Koko trollioperaatio saatiin aikaiseksi vain parilla sadalla dollarilla."

Onpa kustannustehokasta toimintaa! Varsinkin jos vertaa siihen, että Yhdysvaltain puolustusbudjetti on liki 600 miljardia dollaria.

Eikä tässä kaikki, trollitehtaan epäillään sekaantuneen muidenkin tapahtumien organisointiin.

"BuzzFeed Newsin mukaan esimerkiksi tuhansia ihmisiä kerännyt protestimarssi Trumpia vastaan New Yorkissa oli saanut kannatusta Venäjän luoman Facebook-sivuston kautta.

Yksi noin 180 sosiaalisen median trollisivustosta oli BlackMattersUSA. Se yllytti ihmisiä kaduille marraskuussa ”rasismin ja Trumpin vastaiseen” mielenosoitukseen.

Vaikka Venäjän trollien on katsottu tavoitelleen nimenomaan Trumpin valintaa presidentiksi, niin Trumpin vastainen toiminta on osa laajempaa trollistrategiaa. Sillä hyödynnetään amerikkalaisten tyytymättömyyttä pyrkien laajentamaan luokka- ja poliittisia eroja.”

Onpa ovelaa! Varsin ovelaa ja kustannustehokasta!  

Lisäksi Yle kertoo (15.11.2017), kuinka Venäjä vaikutti Britannian brexit-äänestykseen.

Britannian brexit-kansanäänestyksen edellä kesäkuussa 2016 tapahtui kummia.

Kansanäänestyksen h-hetkellä tileiltä naputeltiin 45 000 brexitiin liittyvää viestiä 48 tunnin sisällä, paljastaa The Times -lehden tilaama tutkimus.

Tutkimus on tehty yhteistyössä walesiläisen Swansean yliopiston ja yhdysvaltalaisen Berkeleyn yliopiston kanssa. Sen mukaan Venäjälle jäljitetyt viestit eivät olleet yhtenäisesti brexitin puolella, osa niistä kannatti EU-jäsenyyden jatkamista.

The Times ei osoita suoria linkkejä Venäjän hallintoon, mutta mainitsee, että suuri osa viesteistä lähetettiin venäläisten työaikojen puitteissa.”

Kuten tutkimus osoittaa, tässäkin tapauksessa on käytetty samaa shokeeraavaa metodia; viestien sisältö on ollut sekä puolesta että vastaan. Ja varmemmaksi vakuudeksi on havaittu, että viestejä on lähetetty venäläisten työaikojen puitteissa.

***

Lienee korkea aika vetää happea... Samalla haluan kertoa, että tämänkertainen blogini saattaa sisältää jossain määrin satiiria. Myös Finnairin lennon numero AY 313 tulee Aku Ankan auton rekisterinumerosta. Sen sijaan kaikki siteeraukset on lainattu sellaisina kuin ne on alunperin julkaistu.

Poikkeuksellisesti blogini jakaantuu kahteen osioon, yllä olevaan fiktiiviseen introon ja tästä alkavaan analyysiosioon. Pyydettäköön vielä anteeksi pitkähköä introa niiltä, joille satiiri ei uponnut. :)

***

"Elektiohäiriö", osa II

Ennen kuin kukaan ehtii nimitellä putinistiksi tai muuta sellaista, niin avaan hieman blogini tarkoitusperiä. Olennaisin tavoite on saada lukija analysoimaan lukemaansa. 

Vanhaan hyvään aikaan Suomessakin oli mediakriittisiä ohjelmia. Esimerkiksi TV2:lla esitetty Maailma sanojen vankina, jonka työryhmä sai Kiila-palkinnon vuonna 1994. Ohjelma sisälsi myös itseironiaa sekä keksittyjä asiantuntijoita (mm. ranskalainen filosofi Albert France de North).

Nykyään mediakriittisiä ohjelmia ei ole – ellei pidä sellaisina esimerkiksi Pressiklubia tai Noin viikon uutisia. Niillä lienee kuitenkin enemmän viihdearvoa kuin journalistista painoarvoa, ja niistäkin jälkimmäinen loppuu, kun ohjelmaa luotsannut Jukka Lindström muuttaa kauden päätyttyä ulkomaille. Netissä sen sijaan erilaisten ryhmien sisällä saattaa viritä mediakriittistä keskustelua, mutta se ei tavoita kuin pienen piirin. Tavan tv-katsoja ja uutisten lukija on pitkälti oman arviointikykynsä varassa.

Tarkastellaanpa sitten, mikä poimimissani esimerkkitapauksissa mättää.

Ensimmäisessä tapauksessa mahdollisia trolliviestejä lähetettiin oletettuna tarkoituksena aiheuttaa hämmennystä äänestäjille. On kuitenkin kaukaa haettu oletus, että mikäli henkilö oli aiemmin päättänyt äänestää Clintonia, niin yhtäkkiä joku islamin vastainen tai islam-myönteinen tilaisuus saisi hänet niin hämilleen, että hän äänestäisikin Trumpia.

Toinen esimerki on hupaisampi, koska siinä oletetaan, että sosiaalisessa mediassa tapahtunut yllytys ”rasismin ja Trumpin vastaiseen mielenosoitukseen” jotenkin palvelisi sitä, että äänestäjälle tulisi (käänteisesti) mieleen äänestää kaikesta huolimatta Trumpia. Vaatisi jo metafyysisiä PSYOP-taitoja, jotta tällaisessa onnistuisi toivotulla tavalla.

Kolmas esimerkki on hupaisin. Ylen The Timesia siteeraaman artikkelin evidenssi perustuu siihen, että ”suuri osa viesteistä lähetettiin venäläisten työaikojen puitteissa”. Venäjällä on kuitenkin maan laajuuden vuoksi yhdeksän eri aikavyöhykettä. Jo normaali (yhden aikavyöhykkeen) työaika saattaa käsittää liukuen 10-12 tuntia vuorokaudesta – mikäli vuorotyötä ei huomioida. Siihen kun lisätään yhdeksän aikavyöhykettä, niin aikajana käsittääkin jo koko vuorokauden, Troll Around the Clock!

Kun evidenssit perustuvat yllä kuvailtuihin oletuksiin, niin aletaan olla hyllyvällä suolla. Kuitenkin, kun juttu puetaan uutisen muotoon, moni lukee sen faktana - miettimättä, mitä tuli luetuksi.

Yllä mainitut tapaukset eivät edusta poikkeusta, vaan ennemminkin tämän tapaisesta argumentoinnista on tullut journalismin uusi normaali. Olisin voinut käyttää esimerkkinä monia muitakin aiheita tai kohteita, mutta valitsin Putinin, koska häneen kohdistunut ”suojournalismi” on kaikista yleisintä ja sitä on jatkunut jo vuosia.

Ei siis ihme, että lukijoiden luottamus mediaan on viime aikoina laskenut. Kun ennen 80 prosenttia piti kotimaista mediaa luotettavana, niin Ylen mukaan (26.6.2017) luottamus uutisiin on ollut viime vuosina laskussa. Vuonna 2015 vastaajista 68 prosenttia arvioi, että useimpiin uutisiin voi luottaa. Vuonna 2017 tätä mieltä oli enää 62 prosenttia.

Medialiiton tilaaman, Tietoykkönen Oy:n marraskuussa tekemän mielipidetutkimuksen mukaan vastanneista lähes puolet (49 prosenttia) arvioi, että myös kotimaiset mediat, kuten sanomalehdet, aikakauslehdet, tv ja radio tuottavat ainakin jonkin verran valheellisia uutisia.

Yleisesti puhutaan myös siitä, että media palvelisi tiettyjen intressipiirien tarpeita. Tästä on todisteita menneiltä vuosilta. Eräs merkittävä tapaus liittyy EU-lobbaamiseen. Tämän paljasti Pekka Karhuvaara Porin Suomi Areenassa kesällä 2010. Myös Ilta-Sanomat kirjoitti Karhuvaaran avautumisesta jutun. Jostain syystä kyseistä juttua ei nettiarkistosta löydy, mutta sen voi lukea kuvatiedostona blogin lopussa olevasta linkistä.

Hän paljasti, miten laajaa ja keskitettyä isojen lehtitalojen lobbaus Suomen EU-jäsenyyden puolesta 90-luvun alussa oli ja kertoi samalla katuvansa sitä, että lähti leikkiin mukaan Iltalehden silloisena päätoimittajana ja kustantajana.

Karhuvaaran mukaan EU-hankkeen primus motor oli Sanomien pääomistaja, ministeri Aatos Erkko.

Aatos Erkko soitti Turun Sanomat -konsernin pääomistajalle Ketosille ja Alma Median toimitusjohtajalle, esimiehelleni Matti Packalenille. Erkko esitti kysymyksen, voisivatko kaikki nämä lehdet, Turun Sanomat, Salon Seudun Sanomat, Alma Median Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa ja sitten Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat, tehdä koko sivun kampanjan EU-jäsenyyden puolesta, Karhuvaara muisteli porilaisyleisön edessä.”

Viime aikoina on yleisesti veikkailtu, että parhaillaankin Suomessa olisi käynnissä vastaavanlainen laaja ja keskitetty lobbaus. Tällä kertaa Suomen Nato-jäsenyyden puolesta. Mikäli näin on, niin yllä mainitut Venäjä-artikkelit olisi loogista sijoittaa siihen kontekstiin.

Tosin tänä päivänä lobbaaminen on ihan eri tasolla kuin vielä 1990-luvun alussa. Nyt puhutaan päivittäin hybridiuhkista ja kybervaikuttamisesta. Ja onpa Suomeen hiljattain perustettu myös lainkäytöllisestä koskemattomuudesta nauttiva hybridiuhkakeskus yhdessä Naton kanssa.

 

Linkki kuvatiedostoon Pekka Karhuvaaran avautumisesta Porin Suomi Areenassa kesällä 2010.

https://www.google.fi/search?q=karhuvaara+pekka+mediapomo+katuu&tbm=isch&source=iu&pf=m&ictx=1&fir=ToP0S54kQ-lmBM%253A%252CcgRYDNXYb2eRtM%252C_&usg=__ELW-OpcUiYyFQV6qNAIJ1k9CttQ%3D&sa=X&ved=0ahUKEwjspqL4msjXAhUES5oKHbGjDrEQ9QEIMjAC#imgrc=t0t1S76WMSNMtM

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Muutenkin välillä mietityttää, että eikö Putinin mustamaalaamisessa piile se vaara, että asia kääntyy päälaelleen. Kun häneen liitetään ylimaallisia ominaisuuksia, niin sehän saattaa johtaa eräänlaiseen super-hero -kulttiin.

Käyttäjän FindianaJones kuva
Juha Hämäläinen

Ellei olisi jo syntynyt, sillä nettihän vilisee nykyään vastaavia kuvia, joista valitsin yhden tämän blogin kansikuvaksi.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Omilla aivoillaan ajattelevat osaavat asettaa arvoonsa tälläiset väittämät 200:lla taalalla otetusta voitosta presidentinvaaleissa.

Mutta kaikki eivät luota omaan kykyynsä ajatella. Heitä on useinkin se määrä, joka riittää voittoon äänestyksessä. Valta on sillä, joka saa enemmistön taakseen ja heihin on helpoin ja halvin vaikuttaa. Tämä disinformaatio on lähinnä heitä varten.

Tällä hetkellä tuotetaan median kautta valtava määrä väittämiä, jotka ovat täysin järjen vastaisia. Ihmiset jotka ovat alkujaankin olleet epävarmoja, menettävät lopunkin kykynsä luottaa päättelykykyynsä.

Kaikkein hulluimmissakin väittämissä ja näkemyksissä on joku järki, kun tiedetään taustat sille ajattelulle. Jos tätä järkeä ei pysty löytämään, silloin on jäänyt jotakin huomaamatta.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Vaalivoittoon ei ole muuta salaisuutta kuin se, että luvataan kansalle se, mitä kansa haluaa.

Kun keskimääräinen äänestäjäkunta on riittävän typerää, niin se äänestää parhaimmat lupaukset julkistanutta puoluetta.

Se, ettei lupauksia pidetä, onnistuu vain olosuhteissa, joissa vaalikarja on keskimääräisesti tyhmempää kuin laitumen lampaat.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset